Wayfinding som underlättar i fastigheter

• This topic has 2 replies, 3 voices, and was last updated 4 months ago by Anonymous.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Anonymous
    Inactive

Hej forumet. Jag är involverad i förvaltningen av en större fastighet med flera olika verksamheter. I huset finns kontor, gemensamma ytor och tekniska utrymmen. Många som kommer hit är inte bekanta med miljön. Det leder till att människor ofta går fel eller stannar för att fråga. Särskilt entréer, hissar och trapphus verkar skapa osäkerhet. Vi har skyltning, men den känns inte helt genomtänkt. Informationen är utspridd och ibland svår att se. Det påverkar både flöde och upplevelse. Förvaltningen vill skapa en mer lättnavigerad miljö. Jag undrar hur andra fastigheter har arbetat med detta. Alla erfarenheter är intressanta.

Anonymous
    Inactive

Hej. Jag har sett liknande utmaningar i flera större fastigheter. Ofta handlar det inte om brist på skyltar utan om brist på helhet. När varje del märks separat tappar besökaren sammanhanget. Vi arbetade därför med att se fastigheten som ett sammanhängande flöde. Genom att koppla ihop entréer, våningsplan och gemensamma ytor blev orienteringen tydligare. Fokus låg på Wayfindning för fastigheter som skulle fungera för olika typer av användare. När strukturen satt på plats blev rörelsemönstret lugnare. Besökare hittade rätt snabbare. Personalen behövde inte ingripa lika ofta. Även leveranser fungerade smidigare. Det gav en mer organiserad känsla i hela byggnaden.

Anonymous
    Inactive

Fastigheter med många funktioner kräver tydlig orientering. När strukturen är logisk känner sig människor tryggare. Det gäller både dagliga användare och tillfälliga besökare. Wayfinding påverkar hur professionell en plats upplevs. Små justeringar kan förbättra helheten. Erfarenheter från olika byggnader visar samma mönster. Struktur sparar tid och minskar frustration. Därför är ämnet relevant för förvaltning. Diskussioner kring detta kan ge värdefulla insikter. Ofta finns lösningar som inte kräver stora förändringar.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.